Typografie is tekstuele vormgeving. Het karakter van een lettertype kan iets toevoegen aan de uitstraling van website of tijdschrift. Een letter kan stoer, fragiel, zwierig, kinderlijk, serieus etc zijn. Verder is het natuurlijk van belang dat een tekst goed leesbaar is. Dus let de typograaf op zetbreedte, lettergrootte, interlinie (afstand tussen de regels), spatiëring.
Lettertypes (fonts) kun je onderverdelen in verschillende groepen: schreefloos, schreefloos of schrijfletter.
In de begin jaren van internet was de vormgever veroordeeld tot een beperkte keuze van lettertypes die op het grootste deel van de computers aanwezig was: dat werdt dan meest Arial of Tahoma. Voor bijzonder lettertypes moest je uitwijken naar afbeeldingen. Daarmee was echter meteen de structuur van de site vast gelegd. Niet erg flexibel dus.
Gelukkig is het nu mogelijk om gebruik te maken van een grote hoeveelheid fonts die beschikbaar worden gesteld via een bibliotheek-systeem. Bij typekit heb ik een abonnement, en daarmee kan ik voor al mijn klanten mooie passende lettertypes uitzoeken. In de meeste gevallen voldoet dit. Soms is ook daar een lettertype niet voorhanden, dan zijn er nog andere bibliotheken zoals google-fonts. Of je koopt de licentie van een lettertype bij fontshop en dat koppel ik dan aan typekit, waardoor dit lettertype beschikbaar is voor het web.
Kortom, eigenlijk zijn er geen beperkingen meer, behalve dat fonts op het web zich anders gedragen dan op papier, en dat is iets om rekening mee te houden.