Iedereen wil dat zijn website goed wordt gevonden. Liefst beter dan die van de concurrent.
De afbeeldingen in je website goed optimaliseren draagt hier zeker aan bij.
Hieronder 3 tips om afbeeldingen (en dus jouw website) beter te laten scoren in de zoekresultaten.
1. Goede bestandsnaam
First things first: zorg dat de afbeelding voor het uploaden een goede naam heeft. Dat wil zeggen dat de naam al relevante zoekwoorden bevat. Deze zoekwoorden kun je gewoon scheiden met een spatie. WordPress maakt daar korte streepjes van: -. Gebruik geen underscore: _. Dit ziet google niet als spatie, maar koppelt daarmee twee woorden aan elkaar. Voorbeeld van een goede bestandsnaam voor een foto: yoga tegen stress.jpg.
Deze bestandsnaam wordt automatisch ook de titel van de afbeelding.
2. Alternatieve tekst toevoegen
De alternatieve tekst is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de vindbaarheid van afbeeldingen. Dit ‘alt-attribuut’ is oorspronkelijk bedoeld om blinde gebruikers van je website te helpen. Op die manier kan iemand met een screenreader begrijpen waar de afbeelding over gaat.
Gebruik geen spam-woorden in de alternatieve tekst. Google houdt er niet van en voor blinde bezoekers is het heel vervelend.
Houd het kort: maximaal 5 beschrijvende woorden.
Voorbeeld: yoga-workshop tegen stress voor managers.
3. Context
De context waarin een afbeelding zich bevindt is belangrijk. Zorg dat je afbeelding staat in een tekst die ook je zoekwoorden bevat (klinkt zo logisch). Ook een onderschrift toevoegen als je WordPress-theme daarvoor geschikt is, zorgt voor meer relevante woorden rondom je afbeelding.
Met bovenstaande 3 tips zorg je dat ook je afbeeldingen beter gevonden worden. Kleine moeite, veel resultaat. Succes ermee!