Vanuit gewoonte versturen sommige stichtingen, verenigingen of bedrijven een pdf-document als nieuwsbrief rond via de email. Dat pdf-document verzamelt een aantal berichten en nieuwtjes. Vaak met veel moeite mooi gemaakt in Word, daarna geëxporteerd als pdf.
Dit ging al zo voordat deze stichtingen een website hadden. En nu met website wordt een nieuwsbericht op de website geplaatst met als enige inhoud de downloadbare pdf.
(Deels) herkenbaar? Lees verder >>
Waarom is een pdf als nieuwsbrief dan geen goed idee?
- de inhoud van een pdf wordt niet automatisch* gescand door zoekmachines. Je krijgt dus geen betere zoekresultaten door een pdf. De inhoud doet er gewoon niet toe. Jammer! (* met wat moeite kan het wel)
- de losse berichten uit de pdf zijn niet te categoriseren. Dus voor de bezoeker niet gemakkelijk terug te vinden op een later tijdstip.
- is de pdf eenmaal gemaakt, dan is het niet mogelijk om wijzigingen door te voeren. Dat maakt het inflexibel.
- onvriendelijk voor bezoekers: eerst naar het bericht en dan een (vaak) zwaar bestand downloaden voor het lezen.
- een pdf is niet geschikt voor bezoeker met een mobiel apparaat, een pdf is niet responsive, dwz de vorm verandert niet mee met het apparaat dat gebruikt wordt.
- Waarschijnlijk is het veel werk om een mooie pdf te maken, dat kan gemakkelijker.
Hoe moet het dan wel?
Hieronder beschrijf ik kort wat de stappen zijn. In volgende blogs kom ik daar zo nodig uitgebreid op terug. Heb je eerder vragen, schroom niet contact op te nemen.
Stap 1: Maak (of laat maken) een LaPosta-account.
Stap 2: Importeer de lijst met mail-adressen in LaPosta.
Stap 3: Kies of maak een sjabloon voor je nieuwsbrief.
Stap 4: Plaats nu op je website één nieuws-bericht. Zorg dat het bericht één duidelijk onderwerp heeft. Heb je meer te vertellen, schrijf dan meerdere berichten.
Stap 5: Maak in LaPosta een campagne. Voeg een pakkende samenvatting van de nieuwsberichten.
TIP: Je kunt je WordPress-berichten vooruit plannen. Dat kan ook in Laposta. Dus daarmee plan je de email-nieuwsbrief daarmee vooruit!
Oorspronkelijk blog: oktober 2014. Dit blog is geüpdatet naar de nieuwste inzichten.