Op deze website wordt Google Analytics gebruikt om bezoekers-aantallen globaal te meten. Deze gegevens zijn niet te herleiden tot een persoon of specifieke locatie.

halfjuni webwerk

webwerk & grafische vormgeving

  • start
  • nieuwe website?
  • werkwijze
  • inventarisatie
  • extra’s
    • Hosting Combi Pakket
    • WordPress onderhoud
    • SSL certificaat
    • SEO-pakket
    • AVG proof
    • grafische vormgeving
  • portfolio
    • websites
    • tijdschriften
    • grafische vormgeving
  • tips
    • WordPress-handleidingen
    • gevonden worden
    • WordPress-tips
  • over corine
  • contact

Een kopje of opsomming maken in WordPress

10 februari 2015

Het uiterlijk van je tekst wordt in een WordPress-website centraal vastgelegd. Dat geldt voor gewone tekst, maar ook voor koppen, tussenkoppen, opsommingen en linkjes. Dat is handig, want zo zorg je ervoor dat je site er op elke pagina de typografie dezelfde uitstraling heeft.

Ook voor de vindbaarheid in Google is het gebruik van tekststijlen aan te raden. Je brengt zo een hiërarchie aan in je tekst. Je ‘labelt’ stukken tekst met Koptekst 2, Koptekst 3, opsomming etc. Daardoor ziet een zoekmachine wat relevante teksten zijn.

Kopjes

uitklapmenu tekst

Koptekst 1 is standaard gereserveerd voor de titel van de pagina of het bericht. Binnen de tekst is het goed om zogenaamde tussenkopjes te maken. De belangrijkste tussenkoppen worden dan Koptekst 2 en de iets minder belangrijke Koptekst 3.
Afhankelijk van je website-ontwerp zie je de hele lijst in dit uitklapvenster of alleen koptekst 2 en 3.

 

kop te groot

 

“help, dat vind ik een veel te grote kop”

In het dashboard van WordPress ziet het er niet zo uit als op de website zelf. Dus denk niet “help, dat vind ik een veel te grote kop!”, maar pas gewoon de hiërarchie toe (eerst koptekst 2, minder belangrijk koptekst 3) en kijk dan op je website.
Vind je dan nog te groot of is er iets anders dat je niet mooi vind aan de kop, mail me even. Dan kan ik het stylesheet aanpassen, waardoor overal in je site Koptekst 2 er hetzelfde en even mooi uitziet.

 

tekst te groot

 

“Hoepsa, mijn hele alinea is een koptekst geworden”

Als je een koptekst toepast en je ziet dat de daarna volgende alinea onbedoeld ook de koptekstopmaak krijgt, dan is dat omdat die volgende alinea waarschijnlijk met een ‘zachte enter’ (shift + enter) naar de volgende regel is gezet. Haal de alinea dan even ’terug’ (met backspace of delete) tot vlak achter de kopzin, geef vervolgens een ‘harde enter’ (gewoon ‘enter’ op je toetsenbord) en zet de alinea weer terug naar gewone tekst met de opmaak Paragraaf.

Opsommingen

knoppen voor opsomming

Opsommingen maak je met deze knoppen. Er zijn twee soorten opsommingen: met balletjes* en met cijfers.
Selecteer een paar regels tekst, en klik op een van de opsommingen-knoppen. Zorg dat elke regel met een harde return (zie hierboven) eindigt.

opsomming

 

Gebruik voor sub-opsommingen deze knop:  inspring
De regels die nog een niveau meer naar rechts moeten, kun je zo laten inspringen.

sub-opsomminng

* Balletjes zijn standaard voor lijsten zonder cijfers. Maar dat balletje kan eventueel ook iets anders zijn. Dat is centraal vast gelegd en kun je niet zelf wijzigen. Wil je iets speciaals zoals een vinkje of een pijltje: mail me.

Kleur veranderen

Als je graag iets meer kleur in je website brengt kun je hier en daar je teksten nog een kleurtje geven.
Lees tekstkleuren van je huisstijl om te weten hoe je dat doet.

Succes met het werken in WordPress!

onderwerp: handleidingen, typografie, WordPress

Zoek je iets?

Klassieke editor versus block-editor

Sinds begin 2019 bouw ik website die gebruik maken van de block-editor. Oudere website gebruiken meestal nog de klassieke editor. In mijn blogs probeer ik waar mogelijk voor beide editors de handelingen te beschrijven, waarbij de nieuwe block-editor leidend is in blogs vanaf 2019.

laatste blog’s

  • Kerst-kadootje 2023
  • Webteksten schrijven voor vindbaarheid – 6 tips
  • Browsercache verwijderen
  • Hoe lang gaat jouw website mee?
  • Gezond verstand bij rare mails
  • Hoe duurzaam is jouw website?
  • 2 tips: overzicht bij het aanpassen van je website
  • Van MailChimp naar LaPosta
  • De pagina-titel veranderen? Let ook op …..
  • Wat gaat 2021 brengen?

onderwerpen

  • AVG
  • block-editor
  • blog
  • cadeau
  • drukwerk
  • e-mail nieuwsbrief
  • foto's
  • gevonden worden
  • google analytics
  • halfjunihosting
  • handleidingen
  • kleur
  • ontwerp
  • plesk
  • responsive
  • social media
  • toegankelijkheid
  • typografie
  • veiligheid
  • WordPress

trefwoorden

Adobe Kuler afbeeldingen beheerder bericht beveiliging bewaren cache copyright editor email facebook formulier gebroken link gebruiksvriendelijk google google-kaart hosting inCopy inDesign iphone kleur LaPosta lettertype link Mailchimp menu onderhoud optimaliseren pagina pdf privacywet samenwerken social media spam tekst tekst plakken uit Word telefoonnummer twitter video wachtwoord WPabonnement zoekwoorden

©2025 halfjuni webwerk webwerk & grafische vormgeving | AV | Privacy-verklaring | KVK 30247507 | corine@halfjuni.nl | 06-17354905 | twitter.com/corinevoogt | nl.linkedin.com/in/corinevoogt | skype: corine.voogt