Op deze website wordt Google Analytics gebruikt om bezoekers-aantallen globaal te meten. Deze gegevens zijn niet te herleiden tot een persoon of specifieke locatie.

halfjuni webwerk

webwerk & grafische vormgeving

  • start
  • nieuwe website?
  • werkwijze
  • inventarisatie
  • extra’s
    • Hosting Combi Pakket
    • WordPress onderhoud
    • SSL certificaat
    • SEO-pakket
    • AVG proof
    • grafische vormgeving
  • portfolio
    • websites
    • tijdschriften
    • grafische vormgeving
  • tips
    • WordPress-handleidingen
    • gevonden worden
    • WordPress-tips
  • over corine
  • contact

Inhoudsopgave bovenaan je pagina

17 december 2015

Google is blij als jouw webpagina tussen de 300 en 700 woorden heeft. Dat is ongeveer de optimale lengte van een bericht. Maar ja, jij bent Google niet. En je lezer ook niet. Dus maak je een tekst soms langer of korter. Dat kan. Als het maar relevant is. Op een lange pagina met tekst kunnen bezoekers wel een beetje de draad (jouw draad!) kwijt raken.

TIP weten hoeveel woorden je al getypt hebt? Kijk links-onderin je tekst-editor. Daar staat het!
Schermafbeelding 2015-12-11 om 10.24.22

Een oplossing kan zijn om bovenaan de pagina een korte inhoudsopgave te maken. Klik je op zo’n regeltje (een ankerlink), dan verplaats je binnen de webpagina naar het goede stuk tekst. Hoe handig is dat!

Probeer maar uit:

  • een ankerlink maken
  • de link maken naar de ankerlink

Hieronder een handleiding hoe je dat zelf kunt maken.

Een ankerlink maken binnen de pagina

In twee stappen maak je zelf de ankerlink en de verwijzing er naar.

 een ankerlink maken

Niet schrikken, maar hier komt wel een beetje code bij kijken.

  1. Ga in de teksteditor naar het kopje in de tekst waar je straks naar toe wilt springen. Dat zal dus ergens halverwege je tekst staan.
  2. Maak met het alinea-stijlmenu van deze tekst een Koptekst 2.
    ankerlink maken
    Als je dit uitklapmenu niet ziet, klik dan op de button rechtsboven in: Schermafbeelding 2015-12-10 om 17.07.37.
    Die staat bij mij als derde van rechts, maar dat kan iets verschillen.
    sink-menu
  3. Klik dan op de button “Tekst”, rechtsboven je teksteditor.
    Schermafbeelding 2015-12-10 om 17.09.05
  4. Je ziet dan een regel zoals deze
    <h2>KAT in Frankrijk – twee zomercursussen beeldend werken in Frankrijk</h2>
  5. Dat stukje <h2> en aan het einde </h2> zorgt ervoor dat dit een Koptekst 2 is.
  6. Nu maken we een anker van deze regel door dit stukje toe te voegen:
    id=”KATinfrankrijk”
    Let op: het is belangrijk dat je GEEN spaties gebruikt. Alles aan elkaar.
  7. Dit stukje plak je nu na <h2   en je sluit weer af met >.
  8. Dat ziet er dan dus zo uit:
    <h2 id=”KATinfrankrijk”>KAT in Frankrijk – twee zomercursussen beeldend werken in Frankrijk</h2>

 de link maken naar de ankerlink

  1. Je kunt nu de teksteditor weer op Visueel zetten met de knop rechtsboven.
    Schermafbeelding 2015-12-10 om 17.09.05
  2. Ga dan naar de regel tekst (of een afbeelding, dat kan ook) die klikbaar moet worden.
  3. Selecteer de tekst en klik op het kettingsymbool maak een ankerlink.
  4. Vul dan in het bovenste vakje in:
    #KATinfrankrijk
    Dus een hekje en dan exact de naam die je eerder had verzonnen.
    ankerlink toevoegen
  5. Klik ‘Link toevoegen’.
  6. En nu nog je pagina of bericht ‘Bijwerken’.

 

Even zien hoe het werkt? kleineacademietiel.nl/kat-in-frankrijk

Schermafbeelding 2015-12-17 om 15.00.53

Succes! En als het niet lukt kun je me mailen.

 

onderwerp: handleidingen, WordPress trefwoorden: link

Zoek je iets?

Klassieke editor versus block-editor

Sinds begin 2019 bouw ik website die gebruik maken van de block-editor. Oudere website gebruiken meestal nog de klassieke editor. In mijn blogs probeer ik waar mogelijk voor beide editors de handelingen te beschrijven, waarbij de nieuwe block-editor leidend is in blogs vanaf 2019.

laatste blog’s

  • Kerst-kadootje 2023
  • Webteksten schrijven voor vindbaarheid – 6 tips
  • Browsercache verwijderen
  • Hoe lang gaat jouw website mee?
  • Gezond verstand bij rare mails
  • Hoe duurzaam is jouw website?
  • 2 tips: overzicht bij het aanpassen van je website
  • Van MailChimp naar LaPosta
  • De pagina-titel veranderen? Let ook op …..
  • Wat gaat 2021 brengen?

onderwerpen

  • AVG
  • block-editor
  • blog
  • cadeau
  • drukwerk
  • e-mail nieuwsbrief
  • foto's
  • gevonden worden
  • google analytics
  • halfjunihosting
  • handleidingen
  • kleur
  • ontwerp
  • plesk
  • responsive
  • social media
  • toegankelijkheid
  • typografie
  • veiligheid
  • WordPress

trefwoorden

Adobe Kuler afbeeldingen beheerder bericht beveiliging bewaren cache copyright editor email facebook formulier gebroken link gebruiksvriendelijk google google-kaart hosting inCopy inDesign iphone kleur LaPosta lettertype link Mailchimp menu onderhoud optimaliseren pagina pdf privacywet samenwerken social media spam tekst tekst plakken uit Word telefoonnummer twitter video wachtwoord WPabonnement zoekwoorden

©2025 halfjuni webwerk webwerk & grafische vormgeving | AV | Privacy-verklaring | KVK 30247507 | corine@halfjuni.nl | 06-17354905 | twitter.com/corinevoogt | nl.linkedin.com/in/corinevoogt | skype: corine.voogt