Een extra domeinnaam claimen om concurrenten wind uit de zeilen te nemen of om je vindbaarheid te verbeteren. Dat lijkt soms aanlokkelijk.
Wat kun je met een extra domeinnaam doen? En is dat zinvol?
Allereerst: een leeg domein heeft geen zin. Een domeinnaam wordt pas waardevol als er relevante inhoud op de website staat. Google hecht waarde aan echtheid.
In welke gevallen is het dan wél zinvol om een domeinnaam te claimen zonder er een website op te zetten?
Hieronder 5 voorbeelden.
1. De concurrentie te slim af zijn
Soms wil je niet dat een concurrent een domeinnaam bezit. Ook al ben je zelf niet direct iets van plan met de domeinnaam.
Een voorbeeld daarvan is een beschrijvende domeinnaam met een plaatsnaam erin. De gemeente waar ik woon (Neerijnen) gaat vanaf 1 januari 2019 samen met 2 andere gemeentes. De nieuwe gemeente gaat West Betuwe heten.
Voor een aantal klanten, die ook in de nieuwe gemeente vallen, heb ik domeinnamen geclaimd met daarin het woord westbetuwe.
Bijvoorbeeld: logopedie-westbetuwe.nl en fysiotherapie-westbetuwe.nl
Daarnaast kun je jouw domeinnaam claimen met andere extensie, om concurrenten dwars te zitten. Dus naast .nl ook .com of .eu.
2. Doorverwijzen vanuit een oude website
Met een nieuwe website kies je soms voor een nieuwe domeinnaam. De oude website heeft zijn sporen al nagelaten in de online wereld. Er zijn bijvoorbeeld andere websites die naar jou verwijzen. En de zoekresultaten worden nog een tijdje getoond. Dan is het handig om de oude domeinnaam te handhaven en deze te laten verwijzen naar de nieuwe website.
3. Een pakkende domeinnaam voor je marketing-actie
Als je een speciaal event of actie start, waarbij je in korte tijd aandacht wilt genereren, dan is het slim zijn om een domeinnaam te gebruiken die direct blijft hangen. Je kunt natuurlijk een nieuwe website op deze domeinnaam zetten. Daar horen dan wel ontwerp, bouw en onderhoudskosten bij. Maar dat hoeft niet.
Oplossing: op je bestaande website maak je een pagina speciaal voor deze actie. De nieuwe pakkende domeinnaam verwijst naar de specifieke pagina op je bestaande website.
Voorbeeld: engedingendoen.nl verwees eerder naar www.schatindemarkt.nl/engedingendoen.
4. Twee bedrijven op 1 website
Als je meerdere bedrijfsactiviteiten hebt, maar je wilt niet meerdere websites in de lucht, dan kun je bovenstaand voorbeeld ook gebruiken. Elisabeth Smulders heeft twee activiteiten: Fantastiek, (voor)lezen en muziek voor peuters en kleuters rondom prentenboeken én Goeie Zinnen, tekstschrijven en redactiewerk. Op één domein (elisabethsmulders.nl) staat een website met deze twee onderdelen.
De domeinnaam fantastiek.nl verwijst naar www.elisabethsmulders.nl/fantastiek.
De domeinnaam goeiezinnen.nl wijst naar www.elisabethsmulders.nl/goeie-zinnen.
5. Gebruiken als e-mailadres
In alle bovenstaande gevallen geldt dat als de extra domeinnaam geclaimd is, ook e-mail kan worden gebruikt.
Dat kan ook de énige reden zijn.
Conclusie
Redenen genoeg om een domeinnaam te claimen naast je bestaande website.
Maar de vindbaarheid wordt er niet beter van. Dus daarom hoef je het niet te doen.
Hulp
Kan ik een domeinnaam voor je claimen? En/of een doorverwijzing voor je regelen? Laat het gerust weten: corine@halfjuni.nl.
Wat is jouw reden voor een extra domeinnaam?
Laat het me hieronder weten. En vragen over dit onderwerp zijn ook van harte welkom.