Op deze website wordt Google Analytics gebruikt om bezoekers-aantallen globaal te meten. Deze gegevens zijn niet te herleiden tot een persoon of specifieke locatie.

halfjuni webwerk

webwerk & grafische vormgeving

  • start
  • nieuwe website?
  • werkwijze
  • inventarisatie
  • extra’s
    • Hosting Combi Pakket
    • WordPress onderhoud
    • SSL certificaat
    • SEO-pakket
    • AVG proof
    • grafische vormgeving
  • portfolio
    • websites
    • tijdschriften
    • grafische vormgeving
  • tips
    • WordPress-handleidingen
    • gevonden worden
    • WordPress-tips
  • over corine
  • contact

Betekenisvolle links… hoezo?

29 oktober 2018

Afgelopen weekend was ik bij WordCamp Utrecht. Daar luisterde ik o.a. naar Rian Rietveld die vertelde over toegankelijkheid van websites. Naast vele eye-openers en handige tools is er een tip die ik je niet wil onthouden.

Rian Rietveld vertelt op WordCamp Utrecht over toegankelijkheid

Foto: Michiel Ton

 

Deze tip moet je namelijk zelf toepassen!

Bij het schrijven van web-teksten gebruik je uiteraard linkjes.

En de tip is…

Zorg dat de linktekst betekenisvol is

Dat klinkt als een open deur, maar toch, hoe vaak is een linktekst niet “klik hier”, “download hier”, “lees meer”, etc. Dat is dus tekst die niets zegt. Heel onprettig voor blinden en slechtzienden die een screenreader gebruiken.

Hieronder een voorbeeld van linkjes die niet betekenisvol zijn.

Voorbeeld van linkjes zonder betekenis

Met een screenreader kan iemand met minder of geen zicht een lijst met alle linkjes uit een pagina oproepen. Dan ziet bovenstaand voorbeeld er zo uit:

Voorbeeld van een screenreader met een lijst met linkjes

Drie keer “Click here to subscribe”. Dat kan beter!

Voorbeeld van betekenisvolle linkjes

Iedereen blij

Als je het aanpast zoals in bovenstaand voorbeeld dan is de linktekst zinvol. Fijn dus voor iedereen.

Ook als ziende lezer prettig om niet met je ogen van links naar rechts te moeten om te weten waar je exact op moet klikken.

En als bonus vind ook Google het handig om te zien waar de link over gaat.

 

Met dank aan Rian Rietveld.

 

 

 

onderwerp: gevonden worden, toegankelijkheid

Zoek je iets?

Klassieke editor versus block-editor

Sinds begin 2019 bouw ik website die gebruik maken van de block-editor. Oudere website gebruiken meestal nog de klassieke editor. In mijn blogs probeer ik waar mogelijk voor beide editors de handelingen te beschrijven, waarbij de nieuwe block-editor leidend is in blogs vanaf 2019.

laatste blog’s

  • Kerst-kadootje 2023
  • Webteksten schrijven voor vindbaarheid – 6 tips
  • Browsercache verwijderen
  • Hoe lang gaat jouw website mee?
  • Gezond verstand bij rare mails
  • Hoe duurzaam is jouw website?
  • 2 tips: overzicht bij het aanpassen van je website
  • Van MailChimp naar LaPosta
  • De pagina-titel veranderen? Let ook op …..
  • Wat gaat 2021 brengen?

onderwerpen

  • AVG
  • block-editor
  • blog
  • cadeau
  • drukwerk
  • e-mail nieuwsbrief
  • foto's
  • gevonden worden
  • google analytics
  • halfjunihosting
  • handleidingen
  • kleur
  • ontwerp
  • plesk
  • responsive
  • social media
  • toegankelijkheid
  • typografie
  • veiligheid
  • WordPress

trefwoorden

Adobe Kuler afbeeldingen beheerder bericht beveiliging bewaren cache copyright editor email facebook formulier gebroken link gebruiksvriendelijk google google-kaart hosting inCopy inDesign iphone kleur LaPosta lettertype link Mailchimp menu onderhoud optimaliseren pagina pdf privacywet samenwerken social media spam tekst tekst plakken uit Word telefoonnummer twitter video wachtwoord WPabonnement zoekwoorden

©2025 halfjuni webwerk webwerk & grafische vormgeving | AV | Privacy-verklaring | KVK 30247507 | corine@halfjuni.nl | 06-17354905 | twitter.com/corinevoogt | nl.linkedin.com/in/corinevoogt | skype: corine.voogt