Dát nieuwsbrieven versturen een goede manier is om binding met je klanten en je doelgroep te houden, ga ik hier verder niet uitleggen. Ik ben geen marketing-expert, maar heb proefondervindelijk wel ontdekt dat het werkt.
Om nieuwsbrieven te maken en versturen heb je een apart programma nodig. Met dit programma kun je mooie templates maken, een lijst met e-mailadressen vullen en die lijst koppelen met je website.
Er zijn (wat mij betreft) twee opties waar je uit kunt kiezen. Jarenlang was MailChimp zo ongeveer de enige. Maar sinds 2011 is er ook LaPosta. Wat je kiest is persoonlijk. Hieronder vergelijk ik beide programma’s.
1. De taal
LaPosta is een Nederlands programma, dus als je het gebruikt staat alles in het Nederlands. De uitleg, de knoppen, de formulieren, alles NL. Uiteraard kun je nieuwsbrieven wél in een andere taal versturen.
MailChimp is Amerikaans. Het hele programma is dus in het Engels. Wel kun je een nieuwsbrief in het Nederlands versturen, formulieren vertalen etcetera.
Dus als Engels geen probleem voor je is, maakt het niet uit. Anders is het +1 voor LaPosta.
2. Service
Behalve het taalvoordeel is LaPosta ook veel beter bereikbaar voor vragen. Met een gratis account kun je ze mailen. Heb je een betaald account, dan kun je ook bellen. Bij MailChimp kun je alleen de eerste 30 dagen vragen mailen. Wel hebben ze beide een goede documentatie met voorbeelden, uitleg en bij MailChimp ook filmpjes.
Service is dus +1 voor LaPosta
3. Privacy
De plaats waar de server van een programma staat, kan belangrijk zijn vanwege privacy-wetgeving. Bedrijven kunnen verplicht worden persoonlijke gegevens van gebruikers te delen met de overheid. En dan is het fijn dat de servers in Nederland staan zoals bij LaPosta en niet in Amerika.
+1 voor LaPosta
4. Inschrijvingen via je website
Bij MailChimp en LaPosta is het mogelijk om een klein formuliertje op je website te plaatsen, zodat bezoekers zich kunnen inschrijven voor je nieuwsbrief. Dat kan bij beide eenvoudig of met wat meer technische kennis.
Gelijkspel
5. Koppeling met andere programma’s
Met een externe koppeling kun je bijvoorbeeld automatisch klanten die iets bij je bestellen laten toevoegen aan een e-maillijst. LaPosta ondersteunt een aantal veelgebruikte zoals Google Analytics, myShop.com, Mijnwebwinkel, PerfectView.
Omdat MailChimp langer bestaat en wereldwijd gebruikt wordt, zijn de mogelijkheden voor koppelingen bijna onbeperkt. Door middel van Zapier.com kun je zo ongeveer elke dienst aan MailChimp vastknopen.
+1 voor MailChimp
6. Automatiseren
Het kan handig zijn: een serie welkomstmails voor nieuwe inschrijvers, zonder dat jij daar naar om hoeft te kijken. Of, een nieuwsbrief nog eens versturen naar degenen die hem niet geopend hebben. Met MailChimp (voorbeelden) is dit sinds mei 2017 gratis mogelijk. LaPosta verwacht dit eind 2017 in te voeren.
Update 7 januari 2019: Ik ontving een mail van LaPosta. Inmiddels is automation volop mogelijk. Check https://laposta.nl/functies/automation.133.html
Gelijkspel
7. Kosten
Die komen overeen. Je kunt behoorlijk veel doen met de gratis versies van beide programma’s.
LaPosta en MailChimp zijn beide tot 2000 e-mailadressen gratis en tot 12.000 nieuwsbrieven per maand. Onderaan staat altijd een LaPosta-logo of een MailChimp-logo.
Gelijkspel
Eindstand
LaPosta komt op bijna alle punten gelijk of beter naar voren. Tenzij je direct gebruik wilt maken van complexe externe koppelingen wilt maken, zou ik LaPosta verkiezen boven MailChimp.
> En wat gebruik jij nu zelf, Corine?
> Beide. Sommige klanten gebruiken MailChimp, gewoon omdat ze daar al mee begonnen zijn. Ik ben er tevreden over en ik ken de weg. Voor een paar vrijwilligers-clubs waar ik de nieuwsbrief van beheer gebruik ik LaPosta. Dan is NL toch handig, ook om het snel te kunnen overdragen bijvoorbeeld. En inmiddels (september 2018) gebruik ik LaPosta ook voor mijn eigen nieuwsbrief.
Wat vind jij het fijnste werken? Ik lees het graag hieronder!
Jo Neyskes zegt
Beste Corine
Ik heb in mailchimp een template gemaakt die ik nadien als testmail naar mijn eigen hotmail account gestuurd heb. Kan ik die mail dan gebruiken om naar mijn klanten (organisatoren) te sturen? Bij sommige is de lay-out verandert als ik hem zo doorstuur. Hoe komt dit? Doe ik iets mis?
Corine Voogt zegt
Hallo Jo, dank voor je reactie.
Je kunt in MailChimp de test-mail (als je tevreden bent) gebruiken om een nieuwe “campaign” te maken.
Om layout-problemen te voorkomen kun je het beste starten met een van de standaard layouts van MailChimp. Hiervan pas je kleuren en lettertype aan, maar je behoud de opbouw van het layout. Helaas kan ik op een afstand niet zien wat er niet goed is gegaan.
Als je problemen met de lay-out blijft behouden ben ik uiteraard van harte bereid om je te helpen.
Jet zegt
La Posta vind ik een heel fijn programma. Eén nadeel van La Posta is wat mij betreft dat hun server zo vaak onbereikbaar is. Dat is heel frustrerend als je net een belangrijke mailing de deur uit moet doen.
Corine Voogt zegt
Hallo Jet, dat heb ik niet eerder ervaren. Dat lijkt me inderdaad een min-punt. Heb je het al als feedback aan La Posta gemeld? Zij zullen dat ook niet willen, neem ik aan.