Verhuis je een domeinnaam van de ene naar de andere provider? Denk dan ook aan de e-mail. Om te zorgen dat de verhuizing van de e-mail vlekkeloos verloopt is het handig om te weten hoe je de e-mail nu gebruikt.
Vaak ben je zo gewend aan jouw manier van werken dat je niet eens meer stilstaat bij hoe je het ooit hebt geregeld. Daarom hieronder een aantal mogelijkheden van e-mailgebruik.
- E-mail staat op de server van je provider en je leest e-mail via een mailprogramma zoals Mail of Outlook
- E-mail staat op de server van je provider en je leest e-mail via de webmail
- Je leest e-mail met een gratis Gmail account
- Je leest e-mail met het zakelijk Gmail account van G-suite
- Je leest e-mail met met Office 365 van Windows
Klik op bovenstaande regel die op jou van toepassing is. Dan ga je direct naar het juiste deel van deze blog.
Als je je domeinnaam verhuist is het belangrijk om te weten hoe je nu de e-mail gebruikt. En hoe je dat bij op de nieuwe server weer kunt regelen.
1. E-mail op de server van je provider, lezen via mailprogramma
In dit geval moeten alle e-mail berichten van de ene server worden gedownload, en vervolgens bij de nieuwe server weer worden geüpload. Niet ingewikkeld, wel even een klusje dat met aandacht moet gebeuren. Bij verhuizing naar halfjuni-hosting doe ik dat voor je.
Na afloop krijg je nieuwe inloggevens voor de e-mail waarmee je de e-mail weer kunt ophalen met je favoriete mailprogramma. Hier vind je handleidingen voor diverse mailprogramma’s: https://www.sohosted.com/klantenservice/faq/e-mail/
Ben je klant en kom je er niet uit? Dan kijk ik graag even met je mee.
2. E-mail op de server van je provider, lezen via webmail
Ook hier moeten de e-mailberichten van de oude naar nieuwe server worden overgezet. Met de inloggegevens die je na afloop van de verhuizing ontvangt kun je direct de webmail gebruiken.
3. E-mail lezen met gratis Gmail account
De e-mail hoeft niet verhuisd te worden*. Gmail bewaart alle berichten op een eigen server. Het e-mail verkeer loopt wel via de nieuwe server. Het e-mailadres (of meerdere) wordt daar aangemaakt inclusief wachtwoord en e-mailbox.
Nadat de domeinnaam is verhuisd moet het e-mailadres weer worden toegevoegd aan Gmail. Hier lees je hoe je een e-mailadres toevoegt aan Gmail.
4. E-mail lezen met zakelijk Gmail: G-suite
De e-mail hoeft niet verhuisd te worden*. Gmail bewaart alle berichten op een eigen server. Op de server waar het domein staat moeten MX-records worden aangepast zodat de e-mail direct wordt afgeleverd bij G-suite (https://support.google.com/a/answer/174125?hl=nl).
Dit is even een precies werkje, maar niet heel moeilijk. Bij verhuizing naar halfjuni-hosting doe ik dat voor je.
5. E-mail lezen met Office 365 van Windows
Deze situatie is wat complexer qua instellingen. Daarom werk ik samen met TD computers Buren. Zij kunnen bestaande Office 365 accounts overnemen en regelen alle instellingen voor je. Ook wijzigen zij MX records op de server van halfjuni-hosting om alles goed te laten verlopen.
*Toch check ik voor de verhuizing of er nog e-mail op de oude server staat. Gewoon om zeker te zijn.
Wil je ook zo’n handige inhoudsopgave bovenaan je pagina? Zo doe je dat.