Op deze website wordt Google Analytics gebruikt om bezoekers-aantallen globaal te meten. Deze gegevens zijn niet te herleiden tot een persoon of specifieke locatie.

halfjuni webwerk

webwerk & grafische vormgeving

  • start
  • nieuwe website?
  • werkwijze
  • inventarisatie
  • extra’s
    • Hosting Combi Pakket
    • WordPress onderhoud
    • SSL certificaat
    • SEO-pakket
    • AVG proof
    • grafische vormgeving
  • portfolio
    • websites
    • tijdschriften
    • grafische vormgeving
  • tips
    • WordPress-handleidingen
    • gevonden worden
    • WordPress-tips
  • over corine
  • contact

Een nieuwsbrief versturen: MailChimp of LaPosta?

26 september 2017

Dát nieuwsbrieven versturen een goede manier is om binding met je klanten en je doelgroep te houden, ga ik hier verder niet uitleggen. Ik ben geen marketing-expert, maar heb proefondervindelijk wel ontdekt dat het werkt.

Om nieuwsbrieven te maken en versturen heb je een apart programma nodig. Met dit programma kun je mooie templates maken, een lijst met e-mailadressen vullen en die lijst koppelen met je website.

Er zijn (wat mij betreft) twee opties waar je uit kunt kiezen. Jarenlang was MailChimp zo ongeveer de enige. Maar sinds 2011 is er ook LaPosta. Wat je kiest is persoonlijk. Hieronder vergelijk ik beide programma’s.

     


1. De taal

LaPosta is een Nederlands programma, dus als je het gebruikt staat alles in het Nederlands. De uitleg, de knoppen, de formulieren, alles NL. Uiteraard kun je nieuwsbrieven wél in een andere taal versturen.

MailChimp is Amerikaans. Het hele programma is dus in het Engels. Wel kun je een nieuwsbrief in het Nederlands versturen, formulieren vertalen etcetera.

Dus als Engels geen probleem voor je is, maakt het niet uit. Anders is het +1 voor LaPosta.


2. Service

Behalve het taalvoordeel is LaPosta ook veel beter bereikbaar voor vragen. Met een gratis account kun je ze mailen. Heb je een betaald account, dan kun je ook bellen. Bij MailChimp kun je alleen de eerste 30 dagen vragen mailen. Wel hebben ze beide een goede documentatie met voorbeelden, uitleg en bij MailChimp ook filmpjes.

Service is dus +1 voor LaPosta


3. Privacy

De plaats waar de server van een programma staat, kan belangrijk zijn vanwege privacy-wetgeving. Bedrijven kunnen verplicht worden persoonlijke gegevens van gebruikers te delen met de overheid. En dan is het fijn dat de servers in Nederland staan zoals bij LaPosta en niet in Amerika.

+1 voor LaPosta


4. Inschrijvingen via je website

Bij MailChimp en LaPosta is het mogelijk om een klein formuliertje op je website te plaatsen, zodat bezoekers zich kunnen inschrijven voor je nieuwsbrief. Dat kan bij beide eenvoudig of met wat meer technische kennis.

Gelijkspel


5. Koppeling met andere programma’s

Met een externe koppeling kun je bijvoorbeeld automatisch klanten die iets bij je bestellen laten toevoegen aan een e-maillijst. LaPosta ondersteunt een aantal veelgebruikte zoals Google Analytics, myShop.com, Mijnwebwinkel, PerfectView.

Omdat MailChimp langer bestaat en wereldwijd gebruikt wordt, zijn de mogelijkheden voor koppelingen bijna onbeperkt. Door middel van Zapier.com kun je zo ongeveer elke dienst aan MailChimp vastknopen.

+1 voor MailChimp


6. Automatiseren

Het kan handig zijn: een serie welkomstmails voor nieuwe inschrijvers, zonder dat jij daar naar om hoeft te kijken. Of, een nieuwsbrief nog eens versturen naar degenen die hem niet geopend hebben. Met MailChimp (voorbeelden) is dit sinds mei 2017 gratis mogelijk. LaPosta verwacht dit eind 2017 in te voeren.

Update 7 januari 2019: Ik ontving een mail van LaPosta. Inmiddels is automation volop mogelijk. Check https://laposta.nl/functies/automation.133.html

Gelijkspel


7. Kosten

Die komen overeen. Je kunt behoorlijk veel doen met de gratis versies van beide programma’s.

LaPosta en MailChimp zijn beide tot 2000 e-mailadressen gratis en tot 12.000 nieuwsbrieven per maand. Onderaan staat altijd een LaPosta-logo of een MailChimp-logo.

Gelijkspel

Eindstand

LaPosta komt op bijna alle punten gelijk of beter naar voren. Tenzij je direct gebruik wilt maken van complexe externe koppelingen wilt maken, zou ik LaPosta verkiezen boven MailChimp.

> En wat gebruik jij nu zelf, Corine?

> Beide. Sommige klanten gebruiken MailChimp, gewoon omdat ze daar al mee begonnen zijn. Ik ben er tevreden over en ik ken de weg. Voor een paar vrijwilligers-clubs waar ik de nieuwsbrief van beheer gebruik ik LaPosta. Dan is NL toch handig, ook om het snel te kunnen overdragen bijvoorbeeld. En inmiddels (september 2018) gebruik ik LaPosta ook voor mijn eigen nieuwsbrief.

 

Wat vind jij het fijnste werken? Ik lees het graag hieronder!

onderwerp: e-mail nieuwsbrief

Reacties

  1. Jo Neyskes zegt

    21 november 2017 om 21:14

    Beste Corine
    Ik heb in mailchimp een template gemaakt die ik nadien als testmail naar mijn eigen hotmail account gestuurd heb. Kan ik die mail dan gebruiken om naar mijn klanten (organisatoren) te sturen? Bij sommige is de lay-out verandert als ik hem zo doorstuur. Hoe komt dit? Doe ik iets mis?

    • Corine Voogt zegt

      21 november 2017 om 22:51

      Hallo Jo, dank voor je reactie.
      Je kunt in MailChimp de test-mail (als je tevreden bent) gebruiken om een nieuwe “campaign” te maken.
      Om layout-problemen te voorkomen kun je het beste starten met een van de standaard layouts van MailChimp. Hiervan pas je kleuren en lettertype aan, maar je behoud de opbouw van het layout. Helaas kan ik op een afstand niet zien wat er niet goed is gegaan.
      Als je problemen met de lay-out blijft behouden ben ik uiteraard van harte bereid om je te helpen.

  2. Jet zegt

    9 mei 2018 om 18:01

    La Posta vind ik een heel fijn programma. Eén nadeel van La Posta is wat mij betreft dat hun server zo vaak onbereikbaar is. Dat is heel frustrerend als je net een belangrijke mailing de deur uit moet doen.

    • Corine Voogt zegt

      14 mei 2018 om 09:42

      Hallo Jet, dat heb ik niet eerder ervaren. Dat lijkt me inderdaad een min-punt. Heb je het al als feedback aan La Posta gemeld? Zij zullen dat ook niet willen, neem ik aan.

Zoek je iets?

Klassieke editor versus block-editor

Sinds begin 2019 bouw ik website die gebruik maken van de block-editor. Oudere website gebruiken meestal nog de klassieke editor. In mijn blogs probeer ik waar mogelijk voor beide editors de handelingen te beschrijven, waarbij de nieuwe block-editor leidend is in blogs vanaf 2019.

laatste blog’s

  • Kerst-kadootje 2023
  • Webteksten schrijven voor vindbaarheid – 6 tips
  • Browsercache verwijderen
  • Hoe lang gaat jouw website mee?
  • Gezond verstand bij rare mails
  • Hoe duurzaam is jouw website?
  • 2 tips: overzicht bij het aanpassen van je website
  • Van MailChimp naar LaPosta
  • De pagina-titel veranderen? Let ook op …..
  • Wat gaat 2021 brengen?

onderwerpen

  • AVG
  • block-editor
  • blog
  • cadeau
  • drukwerk
  • e-mail nieuwsbrief
  • foto's
  • gevonden worden
  • google analytics
  • halfjunihosting
  • handleidingen
  • kleur
  • ontwerp
  • plesk
  • responsive
  • social media
  • toegankelijkheid
  • typografie
  • veiligheid
  • WordPress

trefwoorden

Adobe Kuler afbeeldingen beheerder bericht beveiliging bewaren cache copyright editor email facebook formulier gebroken link gebruiksvriendelijk google google-kaart hosting inCopy inDesign iphone kleur LaPosta lettertype link Mailchimp menu onderhoud optimaliseren pagina pdf privacywet samenwerken social media spam tekst tekst plakken uit Word telefoonnummer twitter video wachtwoord WPabonnement zoekwoorden

©2025 halfjuni webwerk webwerk & grafische vormgeving | AV | Privacy-verklaring | KVK 30247507 | corine@halfjuni.nl | 06-17354905 | twitter.com/corinevoogt | nl.linkedin.com/in/corinevoogt | skype: corine.voogt