Op deze website wordt Google Analytics gebruikt om bezoekers-aantallen globaal te meten. Deze gegevens zijn niet te herleiden tot een persoon of specifieke locatie.

halfjuni webwerk

webwerk & grafische vormgeving

  • start
  • nieuwe website?
  • werkwijze
  • inventarisatie
  • extra’s
    • Hosting Combi Pakket
    • WordPress onderhoud
    • SSL certificaat
    • SEO-pakket
    • AVG proof
    • grafische vormgeving
  • portfolio
    • websites
    • tijdschriften
    • grafische vormgeving
  • tips
    • WordPress-handleidingen
    • gevonden worden
    • WordPress-tips
  • over corine
  • contact

Een extra domeinnaam claimen. Is dat zinvol?

25 oktober 2018

Een extra domeinnaam claimen om concurrenten wind uit de zeilen te nemen of om je vindbaarheid te verbeteren. Dat lijkt soms aanlokkelijk.
Wat kun je met een extra domeinnaam doen? En is dat zinvol?
 
Neem jij de concurrenten wind uit de zeilen met een extra domeinnaam?
Allereerst: een leeg domein heeft geen zin. Een domeinnaam wordt pas waardevol als er relevante inhoud op de website staat. Google hecht waarde aan echtheid.
 
In welke gevallen is het dan wél zinvol om een domeinnaam te claimen zonder er een website op te zetten?
Hieronder 5 voorbeelden.

1. De concurrentie te slim af zijn

Soms wil je niet dat een concurrent een domeinnaam bezit. Ook al ben je zelf niet direct iets van plan met de domeinnaam.
Een voorbeeld daarvan is een beschrijvende domeinnaam met een plaatsnaam erin. De gemeente waar ik woon (Neerijnen) gaat vanaf 1 januari 2019 samen met 2 andere gemeentes. De nieuwe gemeente gaat West Betuwe heten.
Voor een aantal klanten, die ook in de nieuwe gemeente vallen, heb ik domeinnamen geclaimd met daarin het woord westbetuwe.
Bijvoorbeeld: logopedie-westbetuwe.nl en fysiotherapie-westbetuwe.nl
Daarnaast kun je jouw domeinnaam claimen met andere extensie, om concurrenten dwars te zitten. Dus naast .nl ook .com of .eu.

2. Doorverwijzen vanuit een oude website

Met een nieuwe website kies je soms voor een nieuwe domeinnaam. De oude website heeft zijn sporen al nagelaten in de online wereld. Er zijn bijvoorbeeld andere websites die naar jou verwijzen. En de zoekresultaten worden nog een tijdje getoond. Dan is het handig om de oude domeinnaam te handhaven en deze te laten verwijzen naar de nieuwe website.

3. Een pakkende domeinnaam voor je marketing-actie

Als je een speciaal event of actie start, waarbij je in korte tijd aandacht wilt genereren, dan is het slim zijn om een domeinnaam te gebruiken die direct blijft hangen. Je kunt natuurlijk een nieuwe website op deze domeinnaam zetten. Daar horen dan wel ontwerp, bouw en onderhoudskosten bij. Maar dat hoeft niet.
Oplossing: op je bestaande website maak je een pagina speciaal voor deze actie. De nieuwe pakkende domeinnaam verwijst naar de specifieke pagina op je bestaande website.
Voorbeeld: engedingendoen.nl verwees eerder naar www.schatindemarkt.nl/engedingendoen.
 

4. Twee bedrijven op 1 website

Als je meerdere bedrijfsactiviteiten hebt, maar je wilt niet meerdere websites in de lucht, dan kun je bovenstaand voorbeeld ook gebruiken. Elisabeth Smulders heeft twee activiteiten: Fantastiek, (voor)lezen en muziek voor peuters  en kleuters rondom prentenboeken én Goeie Zinnen, tekstschrijven en redactiewerk. Op één domein (elisabethsmulders.nl) staat een website met deze twee onderdelen.
De domeinnaam fantastiek.nl verwijst naar www.elisabethsmulders.nl/fantastiek.
De domeinnaam goeiezinnen.nl wijst naar www.elisabethsmulders.nl/goeie-zinnen.
 

5. Gebruiken als e-mailadres

In alle bovenstaande gevallen geldt dat als de extra domeinnaam geclaimd is, ook e-mail kan worden gebruikt.
Dat kan ook de énige reden zijn.
 

Conclusie

Redenen genoeg om een domeinnaam te claimen naast je bestaande website.
Maar de vindbaarheid wordt er niet beter van. Dus daarom hoef je het niet te doen.
 

Hulp

Kan ik een domeinnaam voor je claimen? En/of een doorverwijzing voor je regelen? Laat het gerust weten: corine@halfjuni.nl.
 

Wat is jouw reden voor een extra domeinnaam?

Laat het me hieronder weten. En vragen over dit onderwerp zijn ook van harte welkom.
Credit: Photo by Ludomił on Unsplash

onderwerp: gevonden worden, halfjunihosting trefwoorden: hosting

Zoek je iets?

Klassieke editor versus block-editor

Sinds begin 2019 bouw ik website die gebruik maken van de block-editor. Oudere website gebruiken meestal nog de klassieke editor. In mijn blogs probeer ik waar mogelijk voor beide editors de handelingen te beschrijven, waarbij de nieuwe block-editor leidend is in blogs vanaf 2019.

laatste blog’s

  • Kerst-kadootje 2023
  • Webteksten schrijven voor vindbaarheid – 6 tips
  • Browsercache verwijderen
  • Hoe lang gaat jouw website mee?
  • Gezond verstand bij rare mails
  • Hoe duurzaam is jouw website?
  • 2 tips: overzicht bij het aanpassen van je website
  • Van MailChimp naar LaPosta
  • De pagina-titel veranderen? Let ook op …..
  • Wat gaat 2021 brengen?

onderwerpen

  • AVG
  • block-editor
  • blog
  • cadeau
  • drukwerk
  • e-mail nieuwsbrief
  • foto's
  • gevonden worden
  • google analytics
  • halfjunihosting
  • handleidingen
  • kleur
  • ontwerp
  • plesk
  • responsive
  • social media
  • toegankelijkheid
  • typografie
  • veiligheid
  • WordPress

trefwoorden

Adobe Kuler afbeeldingen beheerder bericht beveiliging bewaren cache copyright editor email facebook formulier gebroken link gebruiksvriendelijk google google-kaart hosting inCopy inDesign iphone kleur LaPosta lettertype link Mailchimp menu onderhoud optimaliseren pagina pdf privacywet samenwerken social media spam tekst tekst plakken uit Word telefoonnummer twitter video wachtwoord WPabonnement zoekwoorden

©2025 halfjuni webwerk webwerk & grafische vormgeving | AV | Privacy-verklaring | KVK 30247507 | corine@halfjuni.nl | 06-17354905 | twitter.com/corinevoogt | nl.linkedin.com/in/corinevoogt | skype: corine.voogt