Met Facebook heb ik een haat/liefde-verhouding. Ik gebruik het alleen privé. Ik weet dat het verstandig is om het ook zakelijk te gebruiken, maar ik voel enige weerstand.
Vaak gluur ik alleen (shame) en zet er zelf nauwelijks iets op. Soms kom ik er tijden niet, en vind dat wel lekker overzichtelijk. En dan heb ik ineens weer contact met mensen die ik al tijden niet gezien heb en toch niet uit het oog wil verliezen.
Eind 2014 gonsde het dat Facebook zijn privacy-voorwaarden ging aanscherpen waardoor de teksten en foto’s die jij plaatst niet meer jouw eigendom zijn. Die voorwaarden zijn weer even uitgesteld, maar 31 januari 2015 is het dan echt zover. (Bron: nos.nl)
Wil je weten hoe het echt zit, lees een uitgebreid artikel van Frankwatching over de nieuwe voorwaarden van Facebook.
Het meest opvallende eruit vond ik dit:
Adverteren met profielfoto’s
Facebook geeft adverteerders de mogelijkheid om status-updates te sponsoren. Een adverteerder betaalt er dan voor een status-update bij jouw vrienden extra zichtbaar te maken. Bijvoorbeeld omdat je heel positief bent geweest over een bepaald product. Zo’n persoonlijke aanbeveling is heel waardevol voor adverteerders, omdat mensen een persoonlijke aanbeveling hoger waarderen dan een gewone advertentie. Facebook deed dit al en het mocht ook al, maar Facebook is hier nu meer open over. (Bron: frankwatching)
En dit:
Krijgt Facebook auteursrecht op je content?
Uit de voorwaarden van Facebook:
Je verleent ons een niet-exclusieve, overdraagbare, royaltyvrije, wereldwijde licentie om alle IE-inhoud te gebruiken die je plaatst op Facebook of in verband met Facebook (IE-licentie). Deze IE-licentie eindigt wanneer je jouw IE-inhoud of je account verwijdert, tenzij je jouw inhoud hebt gedeeld met anderen en zij de inhoud niet hebben verwijderd.
Je geeft hiermee niet je auteursrechten weg, maar je geeft Facebook wel een zeer uitgebreide licentie om jouw content, zoals teksten, foto’s en filmpjes, te mogen gebruiken. Facebook mag deze licentie zelfs overdragen aan derden, zonder jou daarvoor om extra toestemming te vragen of om jou daarvoor te betalen. Dat wil zeggen dat Facebook inderdaad foto’s aan derden mag verkopen, zoals aan adverteerders en dat Facebook jouw content mag gebruiken voor eigen promotie. (Bron: frankwatching)
Wat kun je zelf doen?
- Zie wat een vreemde ziet
Ga naar je profiel, klik op de drie puntjes rechtsonder in je omslagfoto en kies ‘weergeven als…’ Je ziet nu je ‘openbare’ pagina, dus dat wat iedereen kan zien. Je kunt ook voor elke vriend afzonderlijk zien hoe hij of zij je profiel ziet. - Doe aan tijdlijncontrole
Klik op dezelfde drie puntjes en kies ‘tijdlijninstellingen’. Zet de optie aan waarmee je berichten waarin vrienden jou hebben getagd eerst zelf controleert voordat ze op jouw tijdlijn verschijnen. - Kies bewust wie je berichten kunnen zien
Bij elke statusupdate kun je aangeven wie het kunnen zien. Kies niet ‘iedereen’, maar ‘vrienden’ of, in sommige gevallen nog beter, een selecte groep vrienden. Facebook onthoudt die instelling voor de volgende keer. - Denk na voor je reageert
Reageer je op de status van iemand anders, dan heeft jouw reactie dezelfde privacy-instellingen als het bericht van de originele plaatser. Is een bericht dus openbaar, dan is jouw reactie dat ook. Op een openbare Facebook-pagina, zoals die van een krant, een festival of een andere niet-persoon, zijn reacties altijd openbaar.
(Bron: nrcnext)
Dus…..
Je hebt dus vrijwel geen controle over wat FB van je weet en met zijn adverteerders deelt. Je bent niet de klant, maar het product. Wel kun je bepalen wat andere gebruikers van je te zien krijgen met bovenstaande tips.
En verder lijkt het me vooral wijs als je niets plaatst waar je over 10 jaar met schaamte op terugkijkt. Beetje neutraal en vrolijk dus. En misschien is dat precies waarom ik me er niet altijd thuis voel.