Is je website nog up-to-date? Ontwikkelingen op internet gaan enorm snel. Een opknapbeurt van je website is op een keer echt onvermijdelijk. Check je website aan de hand van onderstaande 6 vragen.
Als je op de meeste vragen “ja” kunt antwoorden zit het wel goed.
1. Is je site responsive?
Huh, wat is dat? Oké, waarschijnlijk niet dus. In het kort: responsive betekent dat de website meeverandert met het apparaat waarop je kijkt. Dat de site dus geschikt is voor mobiel. Op een groot scherm staan dingen naast elkaar en op een telefoon onder elkaar. Of het menu zit bij een klein scherm verstopt achter een knopje. Dit is ook belangrijk voor je positie in Google. Lees ook: een responsive website, wat is dat
2. Is je site actueel?
Als je regelmatig iets toevoegt aan je site komen bezoekers steeds terug. Het ziet er ongeïnteresseerd uit als het laatste bericht een paar maanden oud is. Zorg er daarom voor dat je je website steeds opnieuw aanvult met aanbiedingen, nieuwe berichten en mooi beeldmateriaal.
3. Kunnen bezoekers direct actie ondernemen?
Wat is het doel van je website? Meestal is dat toch het in contact komen met potentiële klanten of het verkopen van een product. Zorg dat je het je bezoekers gemakkelijk maakt met een “call-to-action”-button. Dat kan zijn: `schrijf je in voor de nieuwsbrief’ of `mail direct’. Houd daarbij altijd je doelgroep voor ogen, zodat de oproep past bij wat jij wilt uitstralen.
4. Kun je pagina’s delen via social media?
Maak het bezoekers gemakkelijk: artikelen delen via social media door middel van knoppen op elke pagina of bij elk bericht. Zo profiteer je van een groot bereik, zonder dat je daar zelf veel voor hoeft te doen.
5. Zijn je pagina’s goed vindbaar voor Google?
Onderzoek eerst welke zoekwoorden jouw klanten gebruiken als ze jouw dienst of product zoeken. Gebruik die woorden bij het (laten) schrijven van je teksten. En probeer hierbij per pagina één hoofdonderwerp te kiezen.
Denk daarbij vanuit de bezoeker en vermijd het openingspraatje “welkom,-dit-ben-ik”.
En last but not least:
6. Is de vormgeving 2016-proof?
Tegenwoordig zijn websites erg eenvoudig en ‘plat’ vormgegeven. In het verleden werd er meer gebruikgemaakt van schaduw-effecten en schaduwen. Werp eens een frisse blik op je website en vraag je af of je nog tevreden bent. Als je wilt kan ik natuurlijk met je mee kijken.
Als je naar aanleiding van deze checklist vragen hebt, mail me dan gerust: corine@halfjuni.nl.