Klantvraag: “Mijn mailings komen niet bij iedereen aan. Wat nu?”
Tja, vervelend. Hoe kun je dat oplossen en voorkomen?
Wat jij zelf kunt doen:
1. Maillijst met toestemming van de inschrijvers
Zorg voor een lijst met mailadressen waarbij de ontvangers ZELF toestemming hebben gegeven om op de lijst te staan.
Dat kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van een Mailchimp-formulier op je website met dubbele opt-in. Hierbij moet de inschrijver op je mailing zijn mailadres bevestigen via een link in een eerste mail.
Mailadressen die je zelf toevoegt aan je maillijst lopen dus kans om je mailings niet te ontvangen.
2. Rekening houden met spam-filters
Verder worden mails vaak tegengehouden door spam-filters. Je kunt een beetje rekening houden met hoe spamfilters werken.
Onderwerp-regel
Zorg dat je onderwerp-regel de inhoud van de mail dekt. Vermijd woorden in hoofdletters (= schreeuwerig) en vermijd ook woorden en zinnen als `gratis’, `klik nu’ etc.
Personaliseer je mail
Spamfilters zullen je mail eerder als spam bestempelen wanneer de mail is gericht aan een mailadres in plaats van aan een naam. Laat dus zien dat je de ontvanger kent en gebruik zijn naam door middel van een `merge tag’ in het To: veld bij de instellingen van je Mailchimp-campagne.
De inhoud van je mail
Er zijn wat algemene tips voor de inhoud van mail die helpen voorkomen dat je mail als spam wordt bestempeld.
– Zorg dat alle linkjes werken, en vermijd link-verkorters.
– Geen schreeuwerige kleuren of hoofdletters.
– Schone code, dus geen gekopieerde tekst uit Word, maar liever gewoon getypte tekst. Via Word komt er vaak veel onnodige code mee.
Wat kan de ontvanger doen:
1. Spam-map checken
Laat de ontvanger de spam-map checken. Zit de mail daar inderdaad wel in, dan moet de ontvanger het IP-adres van deze mail-afzender (Mailchimp dus) toevoegen aan de groene of toegestane lijst. Hoe dat moet, is bij elke provider weer anders. De ontvanger kan dit dus het beste zelf even navragen bij zijn provider of mailprogramma. Voor de sites op de server van halfjuni staat dat hier uitgelegd: https://halfjuni.nl/cms_hjww02/hoe-verwijder-je-spam-berichten/
En hier kun je vinden hoe je dat voor gmail doet: https://support.google.com/a/answer/2368132?hl=nl
2. Toevoegen aan adresboek
De ontvanger kan jouw `reply-to’-adres toevoegen aan zijn contactlijst of adresboek.
Let op, dit is dus iets anders dan het adres toevoegen aan de groene lijst (zie hierboven).
Mocht je nog niet uitkomen dan kan ik natuurlijk met je meekijken >> corine@halfjuni.nl