Op deze website wordt Google Analytics gebruikt om bezoekers-aantallen globaal te meten. Deze gegevens zijn niet te herleiden tot een persoon of specifieke locatie.

halfjuni webwerk

webwerk & grafische vormgeving

  • start
  • nieuwe website?
  • werkwijze
  • inventarisatie
  • extra’s
    • Hosting Combi Pakket
    • WordPress onderhoud
    • SSL certificaat
    • SEO-pakket
    • AVG proof
    • grafische vormgeving
  • portfolio
    • websites
    • tijdschriften
    • grafische vormgeving
  • tips
    • WordPress-handleidingen
    • gevonden worden
    • WordPress-tips
  • over corine
  • contact

Website-teksten-verbeter-tips! (Geleerd op tijdschriften-redacties)

24 juni 2016

Vorige week mocht ik weer even. Mooie tijdschriftenpagina’s maken voor het blad Santé. Groot prachtig sfeerbeeld, heel veel productjes (lees potjes crème, flacons lotion, tubes zonnebrandcréme etc) en een veelheid aan teksten. Dat moet dan samen een mooi kloppend geheel worden. Dus schuiven, groter trekken, details vormgeven, kleuren toevoegen, toch weer helemaal omgooien, keuzes maken, achtergronden toevoegen. Een spannend proces en heerlijk!

Schermafbeelding 2016-06-09 om 11.40.32  Schermafbeelding 2016-06-22 om 09.59.07

Wat me opvalt als ik een tijdschrift vormgeef, is dat de teksten zo heel anders van opbouw zijn dan – vaak – bij een website.

Instap-moment

Wat bij een website al snel een lang grijs stuk tekst wordt met alleen een begin en een eind (ik chargeer een beetje), is bij een tijdschrift verdeeld over verschillende onderdelen. Elk onderdeel is zo een instap-moment voor de lezer. Zijn oog blijft ergens hangen tijdens het bladeren. Niet alles wordt gelezen. Maar wel gescand.

Tekst-onderdelen

Wat kunnen we daarvan gebruiken op een website?

tijschrift-tekst tijschrift-tekst2 tijschrift-tekst3

Een kaderstukje kun je gebruiken om jouw boodschap nog eens samen te vatten. En met een quote kun je subtiel mee geven wat jij doet. Of gebruik een opsomming om je verhaal nog eens krachtig te herhalen. Ook een fotobijschrift kun je gebruiken om je verhaal te vertellen en hoeft niet alleen een beschrijving van de foto te zijn. Met een intro wek je verwachtingen die oproepen tot doorlezen. Tussenkoppen kunnen al veel informatie geven en maken dat de lezer eventueel stukken tekst kan skippen.

Doel van je teksten

De bedoeling is, dat bezoekers die niet de tijd nemen om het lange verhaal te lezen, maar alleen scannen of grasduinen, toch de pagina verlaten met meer kennis dan daarvoor. Plus: ze kunnen terugkomen als ze later jouw lange versie willen lezen.

Bied de boodschap op meerdere manieren op je website aan, dan blijft deze ­beter hangen

Beter voor zoekmachines?

Deze tips zijn niet speciaal gericht op het beter vindbaar maken van je website. Ik probeer nu vooral aan de bezoeker van vlees-en-bloed te denken.

Maar voor je zoekwoorden werkt het wel! Je teksten in onderdelen presenteren betekent ook dat je je zoekwoorden op meerdere plekken terug kunt laten komen. In bijschriften werkt het zo! En als samenvatting in een kader onderaan is het ook super logisch. Dus doe er je voordeel mee!

En hoe doe je dat dan?

Zo maak je een

  • bijschrift bij een foto maak je door een “onderschrift” toe te voegen
    WordPress afbeelding bewerken
  • een quote maak je door een tekst-alinea te selecteren en op deze button te klikken
    Schermafbeelding 2016-06-21 om 14.19.19
  • een tussenkop maak je door een regel tekst te selecteren en een van onderstaande opties te kiezen
    Schermafbeelding 2016-06-21 om 14.22.21

Als je een kaderstukje nodig hebt, of een van bovengenoemde opties ziet er toch gek uit mail me even. Dan voeg ik code voor een kader toe of los ik het op als het er raar uitziet.

Heb jij ook ideeën hoe je de informatie op je website beter kunt presenteren? Ik hoor ’t graag. Laat je reactie hieronder achter!

 

onderwerp: drukwerk, gevonden worden trefwoorden: zoekwoorden

Reacties

  1. Annette zegt

    24 juni 2016 om 21:26

    Mooie blog, mooie tips!
    Maar wel goed om in gedachten te houden dat tekst schrijven ook een vak is. De juiste toon, de juiste woorden die precies dat effect oproepen dat je in gedachten hebt – zo gemakkelijk is dat echt niet.
    Veel mensen denken dat tekst schrijven simpel is, iedereen kan dat toch?
    Maar investeren in (web)teksten loont, het levert klanten op! Eenmaal een tekstschrijver inhuren betekent vaak jarenlang profijt.

  2. Corine Voogt zegt

    25 juni 2016 om 00:01

    Ja, je hebt helemaal gelijk Annette.
    Deze blog is ook vooral bedoelt als eye-opener om niet alleen aan de ‘gewone’ tekst te denken. Maar ook aan andere onderdelen zoals quotes en tussenkoppen. Klopt helemaal dat tekst schrijven een vak is!

  3. Janet zegt

    25 juni 2016 om 23:04

    Lijkt me best interessant om toe te passen op mijn website, heb alleen het idee dat alles dan “om” moet….

    • Corine Voogt zegt

      25 juni 2016 om 23:35

      Echt een tijdschrift wordt het ook niet. Maar elementen als een quote of een kaderstukje zijn ook in een website te gebruiken. Ik neem contact met je op, dan spreken we het even door!

  4. Marleen Buwalda zegt

    30 juni 2016 om 10:28

    Leuk dat je aandacht besteedt aan deze basis voor webteksten -en nog wel achter de schermen (van tijdschriften en WordPress)!! Ja, alles draait erom dat je een aantrekkelijk en goed scanbaar verhaal kunt laten zien en je maakt de verschillen mooi inzichtelijk met alle voorbeelden, Corine, dankjewel!

    • Corine Voogt zegt

      30 juni 2016 om 10:36

      Graag gedaan, Marleen.

  5. Mary van Vucht zegt

    24 augustus 2016 om 09:43

    Corine fijne vakantie gehad?
    Dank voor je tips. Vraagje weet jij wat je meer kunt doen als je de gratis mailchimp omzet in een betaalde versie. Is het de moeite waard voor ons doel denk je? Zelf vind ik de templates nu vrij weinig flexibel.
    Groetjes,
    mary van Vucht

    • Corine Voogt zegt

      29 augustus 2016 om 09:13

      Hoi Mary,
      voor zo ver ik weet krijg je niet meer templates om uit te kiezen als je betaalt. Hier kun je lezen wat je extra krijgt bij een betaalt account: http://mailchimp.com/features/all/#paid
      Het klopt overigens dat een mailchimp-template niet erg flexibel is. Om te zorgen dat het in verschillende mail-programma’s goed werkt, kun je niet heel veel layout-vormen gebruiken. De trend is trouwens: hoe simpeler hoe beter.
      Wellicht heb je hier nog iets aan: http://templates.mailchimp.com/getting-started/using-mailchimp/
      En ik kan altijd met je mee kijken of denken, uiteraard.
      Corine

Zoek je iets?

Klassieke editor versus block-editor

Sinds begin 2019 bouw ik website die gebruik maken van de block-editor. Oudere website gebruiken meestal nog de klassieke editor. In mijn blogs probeer ik waar mogelijk voor beide editors de handelingen te beschrijven, waarbij de nieuwe block-editor leidend is in blogs vanaf 2019.

laatste blog’s

  • Kerst-kadootje 2023
  • Webteksten schrijven voor vindbaarheid – 6 tips
  • Browsercache verwijderen
  • Hoe lang gaat jouw website mee?
  • Gezond verstand bij rare mails
  • Hoe duurzaam is jouw website?
  • 2 tips: overzicht bij het aanpassen van je website
  • Van MailChimp naar LaPosta
  • De pagina-titel veranderen? Let ook op …..
  • Wat gaat 2021 brengen?

onderwerpen

  • AVG
  • block-editor
  • blog
  • cadeau
  • drukwerk
  • e-mail nieuwsbrief
  • foto's
  • gevonden worden
  • google analytics
  • halfjunihosting
  • handleidingen
  • kleur
  • ontwerp
  • plesk
  • responsive
  • social media
  • toegankelijkheid
  • typografie
  • veiligheid
  • WordPress

trefwoorden

Adobe Kuler afbeeldingen beheerder bericht beveiliging bewaren cache copyright editor email facebook formulier gebroken link gebruiksvriendelijk google google-kaart hosting inCopy inDesign iphone kleur LaPosta lettertype link Mailchimp menu onderhoud optimaliseren pagina pdf privacywet samenwerken social media spam tekst tekst plakken uit Word telefoonnummer twitter video wachtwoord WPabonnement zoekwoorden

©2025 halfjuni webwerk webwerk & grafische vormgeving | AV | Privacy-verklaring | KVK 30247507 | corine@halfjuni.nl | 06-17354905 | twitter.com/corinevoogt | nl.linkedin.com/in/corinevoogt | skype: corine.voogt