Zoekwoorden zijn belangrijk om je website goed gevonden te laten worden door jouw potentiële klanten. Die mensen voor wie jouw dienst of product dé oplossing is voor hun probleem.
Bezoekers die op je site belanden en er niet vinden wat ze zoeken, daar heb je niets aan.
Dus relevante, specifieke zoekwoorden gebruiken is een must. Het verhoogt je conversie >de kans op een klant.
Les 1 in SEO (Search Engine Optimazation oftewel zoekmachine-optimalisatie) is wees eerlijk. Vertel helder wat jouw dienst of product is. Gebruik geen trucs.
Maar je kunt wel zo optimaal mogelijk je zoekwoorden bepalen. Zodat je de juiste mensen verleidt om jouw site te bezoeken.
Maar…… wat zijn goede zoekwoorden?
Hieronder 3 opdrachten om tot een effectieve lijst met zoekwoorden te komen die werken voor jouw website.
Opdracht 1
Vraag zoekwoorden aan je vrienden en familie
Vraag minstens 10 vrienden en/of familie-leden om ieder 20 woorden op te schrijven die ze wellicht zouden gebruiken om jouw website te zoeken. Om ze niet te veel suggesties te geven vertel je mondeling over jouw dienst of product. Vraag ze om zich voor te stellen dat ze een potentiële klant zijn. Ze leven zich in dat ze probleem x hebben. En wat typen ze dan in bij Google?
Je krijgt nu al een behoorlijke lijst met woorden die een mooie basis vormen.
Opdracht 2
Check je concurrerenten
Bezoek concurrerende websites om een eigen onderzoekje te doen. Zoek bij 5 concurrenten de pagina die het meest lijkt op jouw belangrijkste dienst of product. Maak een lijst van de relevante woorden die je concurrenten in hun teksten gebruiken.
Extra check: type voor de domeinnaam view-source:
Je krijgt dan bijvoorbeeld view-source:www.halfjuni.nl
Schrik niet. Je komt nu op een pagina met de broncode van de website. Zoek hier naar het woord description. Dat staat behoorlijk bovenaan.
Je ziet dan een regel staan zoals deze: <meta name=”description” content=”
Daarachter staat de beschrijving van die pagina van de website. Deze tekst komt bij Google te staan onder het zoekresultaat. Een belangrijke plek dus om je zoekwoorden te verwerken. Je kunt zo checken hoe je concurrenten dat hebben gedaan.
Je hebt inmiddels een lange lijst met zoekwoorden.
Het is niet de bedoeling om heel veel van deze woorden in je site te gaan gebruiken. Je moet juist zorgen voor focus.
Gebruik ook niet exact dezelfde zoekwoorden als je concurrenten maar wees onderscheidend. Bedenk wat uniek is voor jouw dienst of product en gebruik dat!
Denk niet in vaktermen, maar probeer je te verplaatsen in de klant. Welk probleem heeft hij of zij en hoe kun jij helpen.
Opdracht 3
Gebruik de Google Zoekwoordplanner
Ga naar https://adwords.google.com/ko/KeywordPlanner/Home
Log in met je google account of maak een nieuw account aan.
De zoekwoordenplanner is een onderdeel van AdWords, de betaalde advertenties van Google. Maar ook zonder gebruik te maken van betaalde advertenties kun je de zoekwoordenplanner gebruiken.
Klik op Nieuwe ideeën voor zoekwoorden of advertentiegroepen zoeken
Vul het venster in. Alleen een term bij Uw product of service is voldoende. Klik dan op de button Ideeën opvragen.
Je ziet dan een scherm zoals hieronder:
De kunst is zoekwoorden te vinden die specifiek zijn, iets zeggen over jouw dienst of product en die ook nog redelijk wat zoekvolume hebben.
Je kunt de kolommen filteren door op de bovenste regel van de kolom te klikken.
Staar je niet blind op het gemiddelde maandelijkse aantal zoekopdrachten. 8940 zoekopdrachten is leuk, maar 10 is ook goed als dát jouw nieuwe klanten zijn.
In dit geval gelden de 8.940 zoekopdrachten voor het woord Therapie.
Dat is niet erg specifiek. Als jouw bedrijf in Utrecht zit, krijg je waarschijnlijk geen klanten uit Groningen. Maar die vinden je wel. En als een opleiding zoekt om therapie te kunnen geven, dan ben jij ook niet degene die hij of zij moet hebben.
Onthoud: hoe specifieker de term(en) hoe beter jouw website aansluit op wat je bezoeker verwacht, met dus meer kans op een nieuwe klant.
Probeer met bovenstaande methode verschillende woorden uit.
Succes met het maken van een een zoekwoordenlijst voor jouw website!