Op deze website wordt Google Analytics gebruikt om bezoekers-aantallen globaal te meten. Deze gegevens zijn niet te herleiden tot een persoon of specifieke locatie.

halfjuni webwerk

webwerk & grafische vormgeving

  • start
  • nieuwe website?
  • werkwijze
  • inventarisatie
  • extra’s
    • Hosting Combi Pakket
    • WordPress onderhoud
    • SSL certificaat
    • SEO-pakket
    • AVG proof
    • grafische vormgeving
  • portfolio
    • websites
    • tijdschriften
    • grafische vormgeving
  • tips
    • WordPress-handleidingen
    • gevonden worden
    • WordPress-tips
  • over corine
  • contact

Een matrix voor je blog

2 december 2016

En weer een tip uit mijn tijdschriften-ervaring: blogs schrijven met behulp van een matrix. Zodat alle puzzelstukjes (lees blogberichten) mooi op hun plek vallen.

puzzel matrix

Want hoe krijg je je hele vakgebied (of waar je over wilt bloggen) in een paar blogs gestopt? Het antwoord: je kunt het opbouwen in kleine stukken. Elke blog is een onderdeel van het grote geheel. Denk ook maar aan dat web waar ik het eerder over had. En die kleine stukjes (losse blogs) slim ordenen doe je met behulp van een matrix.

Je onderwerp in kleine stukken hakken zodat het een behapbaar geheel wordt is een goede methode. Maak je onderwerp kleiner en zoom alleen in op dat deel.

Om dan nog een logisch verband te houden kun je een matrix gebruiken. Een manier om de kleine delen in een groter verband te zien. En zo, als je een serie blogs hebt geschreven, toch “het grote verhaal” te hebben verteld.

Download hier de matrix.

Hoe gebruik je de matrix?

Unicef Magazine

Werken met een matrix heb ik geleerd bij het vormgeven van Unicef magazine. In dit geval hadden we groepen waar we over wilde schrijven: kinderen (uiteraard), Unicef-medewerkers in het veld, vrijwilligers in Nederland, donateurs. En dat krijgt op verschillende manieren een plek in het blad: een interview, een foto-reportage, een achtergrond-verhaal, een dagboek, etc. Elk nummer zorgen we met behulp van de matrix dat alle elementen (of bijna alle) aan bod komen.

Maar je kunt het ook voor je blog heel goed gebruiken. Bijvoorbeeld als je doelgroep en je onderwerpen heel breed zijn.

Ik sprak gister iemand die logopediste is. Haar klantenkring is breed en gaat van baby’s tot ouderen, onderverdeeld in vier groepen. Daarbij behandelt zij een veelheid aan stoornissen. Dezelfde stoornis kan op verschillende leeftijden een heel andere aanpak vergen. Een stotterende jongen van 8 heeft iets anders nodig dan een stotterende student, om maar een voorbeeld te noemen. Je zou daar dus heel goed een matrix voor kunnen gebruiken om te zorgen dat een blog steeds een ander stukje van de puzzel laat zien.

Een ander voorbeeld is het werk van Mariska Helling. Zij werkt veel met mensen met een Indische achtergrond. Daar schuilt zo’n rijke wereld aan verhalen, trauma’s en familiegeschiedenissen achter, dat bloggen al snel de lading niet dekt. Zij zegt over de matrix: “Het kader van de matrix is ontzettend helpend. Zo kan ik de verhalen die ik in de dagelijkse praktijk tegenkom koppelen aan mijn kennis. En is het niet meer een grote trommel met losse stukjes.”. (de website van Mariska is op dit moment nog work in progress, 2 dec 2016)

Dus download de matrix! Ik ben heel benieuwd hoe jij ‘m gaat gebruiken. Laat je het hieronder weten? Zo breng je ook anderen weer op een idee.

onderwerp: blog, gevonden worden

Zoek je iets?

Klassieke editor versus block-editor

Sinds begin 2019 bouw ik website die gebruik maken van de block-editor. Oudere website gebruiken meestal nog de klassieke editor. In mijn blogs probeer ik waar mogelijk voor beide editors de handelingen te beschrijven, waarbij de nieuwe block-editor leidend is in blogs vanaf 2019.

laatste blog’s

  • Kerst-kadootje 2023
  • Webteksten schrijven voor vindbaarheid – 6 tips
  • Browsercache verwijderen
  • Hoe lang gaat jouw website mee?
  • Gezond verstand bij rare mails
  • Hoe duurzaam is jouw website?
  • 2 tips: overzicht bij het aanpassen van je website
  • Van MailChimp naar LaPosta
  • De pagina-titel veranderen? Let ook op …..
  • Wat gaat 2021 brengen?

onderwerpen

  • AVG
  • block-editor
  • blog
  • cadeau
  • drukwerk
  • e-mail nieuwsbrief
  • foto's
  • gevonden worden
  • google analytics
  • halfjunihosting
  • handleidingen
  • kleur
  • ontwerp
  • plesk
  • responsive
  • social media
  • toegankelijkheid
  • typografie
  • veiligheid
  • WordPress

trefwoorden

Adobe Kuler afbeeldingen beheerder bericht beveiliging bewaren cache copyright editor email facebook formulier gebroken link gebruiksvriendelijk google google-kaart hosting inCopy inDesign iphone kleur LaPosta lettertype link Mailchimp menu onderhoud optimaliseren pagina pdf privacywet samenwerken social media spam tekst tekst plakken uit Word telefoonnummer twitter video wachtwoord WPabonnement zoekwoorden

©2025 halfjuni webwerk webwerk & grafische vormgeving | AV | Privacy-verklaring | KVK 30247507 | corine@halfjuni.nl | 06-17354905 | twitter.com/corinevoogt | nl.linkedin.com/in/corinevoogt | skype: corine.voogt